Inspirerande konstnär

Sara Näsvall Stenqvists konst.

Sara Näsvall Stenqvist är en konstnär som bor i Sävast i Norrbotten.

(I ett fett snyggt hus). Hon har varit en konstnär i många år och hon säljer sin konst till andra. Hon målar i en liten lokal i sitt hus. Och har en fett snyggt barn och så söt.

Vad fick dig att börja måla?

Jag började som barn att teckna och måla mycket och tyckte det var jätteroligt.När jag gick i mellanstadiet så tänkte jag att jag skulle bli bildlärare men det blev lite ändringar när man blev vuxen.

 Vad målar du helst och varför?

Oftast  kanske det blir människor på olika sätt. Gärna surrealistiskt eller fantasy, skräck nånting. Och försöker göra så dom väcker känslor på något sätt. 

Vilka material använder du, och varför använder det?

Jag målar ju på duk och mest med akryl men på det senaste så börjar jag lite med olja på akryl.  Förut när jag var barn så jobbade jag nästan alltid med olja men när jag upptäckte akrylen i 20 årsålder så har jag hållit på med det sen dess.

Har du några tips till ungdomar som vill bli konstnär?

Träna, titta på bilder och måla av och teckna mycket. Om man tecknar mycket så blir man även bättre på måleriet,kan trolla med färgen och få fram former och så. Det är väl det, plugga konst det är väl kul.

Jag tackar Sara för att ha fått intervjua henne och att hon ville vara med och bli intervjuad. Jag tyckte att det såg roligt ut och skulle också vilja prova att måla nån gång. 

Skribent: Elina Strömberg