Lysande debut

Fotograf: Carl-Johan Utsi

Moa Backe Åstot blev känd för sin debut med boken Himlabrand. Nu ger hon några tips till unga författare som behöver inspiration till sina verk. 

Varifrån fick du inspiration till boken?

Jag har hittat inspiration till boken på många olika ställen – i böcker jag tycker om, i musik, i andra människors berättelser och i egna känslor jag har känt som ung. När jag skriver blir det ofta en blandning av egna upplevelser och sådant jag ser i min omgivning. Och en gnutta fantasi, förstås. 

Vad vill du framföra/vad är ditt budskap?

Mitt budskap med boken är att varje människa har rätt att vara sig själv, oavsett vem man är. Jag vill att alla barn och ungdomar ska vara modiga och stå för det de känner, även när de vuxna inte verkar förstå. 

Hur fick du iden till huvudpersonen?

Jag började skriva om karaktären Ánte redan när jag var 15 år. Därför är det svårt att minnas exakt hur jag kom på honom, men många av hans egenskaper har jag hämtat från mig själv. Ju mer jag skrev om Ánte, desto tydligare blev hans egen personlighet. Man kan säga att jag lärde känna honom genom att skriva om honom. 

Varför började du skriva?

Jag har skrivit dagbok från sjuårsåldern tills jag blev vuxen. För mig var det ett sätt att uttrycka känslor och att sätta ord på det jag upplevde – både det roliga och det jobbiga. Som barn var jag ganska blyg och tyckte att det var lättare att skriva än att prata. Nu när jag är författare, och själv skriver för ungdomar, får jag inspiration från dagböckerna jag skrev i den åldern. 

Har du några tips till ungdomar som vill bli författare?

Ett tips är att läsa många böcker som andra har skrivit. På så sätt lär man sig hur en berättelse kan vara uppbyggd och får inspiration till sitt eget skrivande. Jag tycker också att det är viktigt att man skriver det man tycker är roligt och det man själv skulle vilja läsa om – då blir det allra bäst! 

Jag tackar Moa för intervjun och ser fram emot att läsa hennes bok Himlabrand. Det känns extra roligt att läsa en bok som utspelar sig i en miljö som jag kan relatera till.